Vacature Bestuur: Penningmeester

Stichting Perdu - Vacature 2
05 mrt '25

Stichting Perdu zoekt een penningmeester.

 

Perdu begon in 1984 en is inmiddels uitgegroeid tot een begrip in Amsterdam als podium voor poëzie en experiment. Op vrijdagen programmeert onze redactie eigen avonden en daarnaast verhuren we het theater aan organisaties met soortgelijke doelen, runnen een kleine uitgeverij, geven schrijfworkshops en onderhouden een boekhandel.

 

Het bestuur zoekt een penningmeester. Het bestuur houdt toezicht op de activiteiten van Stichting Perdu. We stellen graag een bestuur samen dat een diverse achtergrond heeft binnen het literaire landschap, het boekenvak, de culturele sector, personeelsbeleid, organisatiekunde, financiën en juridische zaken. Een bestuurslid wordt voor vier jaar benoemd.

 

Wij zoeken een penningmeester met:

  • ervaring met financieel beleid, bij voorkeur binnen de culturele sector;
  • kennis van relevante ontwikkelingen;
  • kennis van en inzicht in financiële processen;
  • het vermogen kaders te ontwikkelen voor het toekomstige financiële beleid van Perdu;
  • het vermogen om directie en bestuur met advies en als klankbord terzijde te staan
  • bestuurlijke ervaring;
  • affiniteit met het literaire veld en met name met Perdu als centrum voor poëzie en experiment en als vrijwilligersorganisatie;
  • de wil en wens om de visie van Perdu uit te dragen;
  • de vaardigheid om te besturen op hoofdlijnen en tegelijkertijd oog te houden voor belangen binnen en buiten de organisatie.

 

De penningmeester heeft binnen het bestuur een paar specifieke taken:

  • contact onderhouden met de zakelijk leider over de financiële voortgang en het financieel beleid;
  • het bestuur van Perdu informeren over de jaarrekening, de begroting en het risicomanagement;
  • betrokkenheid bij de presentatie van de jaarrekening en het jaarplan;
  • controleren van het financiële gedeelte van subsidieaanvragen;
  • toezicht houden op de financiële verantwoording die onder verantwoordelijkheid van de zakelijk leider wordt opgesteld;
  • de ANBI-vereisten in de gaten houden, samen met de secretaris.

 

Tijdsbelasting: Het bestuur van stichting Perdu vergadert tussen de acht en tien keer per jaar in Amsterdam. In het voorjaar is er vaak extra werk in verband met het maken van de jaarrekening, inclusief overleg met de accountant. In het najaar is er extra werk in verband met de opstelling van de begroting.

 

Honorering: De bestuursleden van Stichting Perdu krijgen een vrijwilligersvergoeding van € 500,- (vijfhonderd euro) per jaar.

 

Stichting Perdu onderschrijft de Governance Code Cultuur, de Fair Practice Code en de Code Diversiteit en Inclusie. We streven naar een zo groot mogelijke diversiteit in alle geledingen van onze organisatie. Ook bij de samenstelling van het bestuur zijn diversiteit van gender, leeftijd, expertise en (etnische) achtergrond nadrukkelijk van belang.

 

Interesse? Stuur dan voor 24 maart een motivatiebrief en CV naar bestuur@perdu.nl.