Between late 2019 and 2021 Perdu produced the podcast series De Verloren Tijd (in Dutch) and its English-language counterpart Time Lost.

In De Verloren Tijd, poets, writers, and spoken word artists were challenged by the hosts to experiment with audio work. We invited a number of authors to create a new audio poem inspired by a soundbite selected for them beforehand, with the idea to make poetry for the ears instead of for the page. In every episode, the new work is presented and discussed between the author and the host. 

The English-language podcast Time Lost is set up differently. Here, a number of international guests were interviewed about a work that they never got to publish or that, for whatever reason, unpublishable. 

With guests Eileen Myles, Jaap Blonk, Sophie Collins, Iduna Paalman, Hannah van Binsbergen, Rachel Levitsky, Marten van der Graaff, Lisa Robertson & many others.

All episodes can be listened to here below.

Stichting Perdu - Mattijs deraedt
Voor de laatste aflevering van De Verloren Tijd van 2021 maakte de Belgische dichter Mattijs Deraedt een nieuw geluidsgedicht. Een verlicht zwembad drijft als een balzaal door de stad. Naamloze mensen worden er verbonden door het water en het verlangen om te zwemmen. Maar er lijkt meer onder het kabbelende oppervlak te leven dan ze denken.

In het nagesprek met Janna Reinsma vertelt Mattijs over het vangen van vissen, het zwemmersdagboek dat hij bijhoudt en een grote kinderangst. En over wat filmregisseur David Lynch eigenlijk met dit kletsnatte gedicht te maken heeft.

Stichting Perdu - Anne waldman
For the final episode of the Time Lost series, the podcast team have pulled together to do something a little bit different than our usual program. Ollie Paterson speaks with internationally renowned poet Anne Waldman to discuss a collaborative audio work they created together based on Waldman’s poem ‘Hafez: Tongue of the Unseen’.

In this special episode, the conversation touches on the context surrounding the work of Hafez, the 14th century Persian poet and prophet, co-opting texts, spiritual practice, rituals and their effects on poetic praxis, as well as dissecting the process of experimenting with audio and poetry that generated the final piece.

This episode is dedicated to Ghazal Mosadeq at Yalda/what is to come, 2021/22.

Stichting Perdu - Dorien de wit

Dichter en beeldend kunstenaar Dorien de Wit maakte voor deze aflevering een nieuw geluidsgedicht. In het nagesprek vertelt ze Janna Reinsma over robotstemmen, geruststellend bedoelde waarschuwingen en het plezier van zomaar de trein naar Schiphol pakken. Ook metro’s die al of niet bestaan, tunnels, kelen en trillende telefoons passeren de revue. En poezenreismanden, die dingen waarin men soms een kat ontvoert naar de dierenarts, die misschien wel portalen naar een andere wereld zijn.

Stichting Perdu - Elaine khan

In this episode of Time Lost, Romy Day Winkel speaks to Los Angeles-based poet Elaine Kahn. As a response to the (un)publishability theme of these podcast series, Elaine sent us six unpublished poems. In the conversation that followed her reading of these, Romy and Elaine discuss writing intimacy in the pandemic and the relationship between religion and writing in a U.S.-context. Although these sociopolitical spheres are quite heavy at times, Elaine proposes poetic writing, and more specifically narration, as a tool for the imagination of a different world.

Stichting Perdu - Monique hendriks

Speciaal voor deze aflevering van De Verloren Tijd maakte dichter en performer Monique Hendriks nieuw werk. Werk dat niet bestemd is voor lezers, maar voor luisteraars! Monique vindt teveel duiding over haar werk eigenlijk afbreuk doen aan de persoonlijke beleving van de lezer/luisteraar. Toch licht ze een tipje van de sluier op in het nagesprek met Eva Bouman. Beluister hier het gesprek over identiteit, grenzen, vrijheid en absolute stilte.

Stichting Perdu - Simone atangana bekono

In deze achttiende aflevering van De Verloren Tijd gaat Romy Day Winkel in gesprek met schrijver en dichter Simone Atangana Bekono. Ze maakte aan de hand van een door ons gekozen geluidsfragment een werk dat iets beklemmends en onheilspellends heeft. Er is een wezen dat leeft maar dat mens noch dier is, er is een droom over een hevig woedende brand… Simone en Romy bespreken hoe een gedicht zich aan een schrijver kan opdringen en het geweld dat hierbij gepaard gaat. Ook doemen er vragen op: wat te doen om iets (een wezen) of iemand (een politicus) te temmen? En bestaat een gedicht ook als het niet wordt geschreven?

Stichting Perdu - Dodie bellamy
In this episode of Time Lost, Ollie Paterson joins Dodie Bellamy — poet, novelist and integral pillar of the New Narrative movement — to discuss an excerpt from an as-yet unfinished novel, originally written in 1997.

They discuss the outcomes of editing a piece over 20 years since it was initially written, and how the work changes (and doesn’t change) within the new worldly and personal context. The conversation then flows into the topics of grief, working with degraded material, vomiting, taking advice from Eileen Myles and finding profundity in the ‘tackiest’ of pop-culture.

Stichting Perdu - Kira wuck

Speciaal voor deze aflevering voor De Verloren Tijd schreef dichteres Kira Wuck nieuw werk, getiteld ‘Sluitertijd’. In dit audiowerk speelt Kira met stilte, met menselijk ongemak, gedachtestromen die door elkaar heen lopen, gehakkel van woorden. Ze stottert met letters tot er een letterdans ontstaat. Wat heeft Kira hiermee willen uitdrukken? Eva Bouman gaat met Kira Wuck in gesprek over haar keuzes, haar samenwerking met haar vriend, over vooruitgaan en vallen. Maar ook over de betekenis van stilte.

Stichting Perdu - Emily berry

In this episode of Time Lost, Romy Day Winkel spoke to UK-based poet Emily Berry. In response to our prompt about unpublishability, Emily sent us some fragments of her dream transcripts. In conversation, Romy and Emily discuss the plot-heaviness of dreams, narration, whether or not Tom Cruise listens to this podcast, and the influence of Freudian psychoanalysis on Emily’s work.

Stichting Perdu - Will alexander
In this episode of Time Lost, Ollie Paterson speaks with prolific writer, philosopher and poet Will Alexander to discuss his metaphysical essay piece entitled “Modern mental terrain: Procuring script from nauseous diamonds”.

The conversation, in typical Alexanderian fashion, quickly morphs into esoteric shapes, almost existing outside of the linearity of time and space. Jumping into surreal and percussive directions, discussion spans from the idea of cosmic pre-creation, to language as an alchemical technology, to the spiritual nullification of contemporary selfhood.

Alexander also speaks of writing as a meditative praxis through which to communicate to forces larger than the individual, a way to open up and configure one’s own philosophy. As well as the current psychological climate being one not of despair, but a direct pathway to entering a new kingdom of the mind.

Stichting Perdu - Lisa robertson

For this episode of Time Lost, Romy Day Winkel spoke with writer and poet Lisa Robertson about her unpublished work titled “On Reading Nietzsche, 6 pm”. In this work, Lisa sets out various possible scenes of revolt while unsettling these possibilities at the same time. Summer nights in silk lingerie, as seen through rose coloured lenses, are positioned alongside scenes of self-doubt and cynicism. In conversation, Romy and Lisa discuss the potential of formulating a wish land in which both despair and pink revolt can be considered revolutionary.

Stichting Perdu - Harryette mullen

In this sixth episode of Time Lost, Ollie Paterson speaks to Language poet Harryette Mullen, about a work titled “Consanguinity”, constructed from a long period of research into her family history.

Through a process of “dream, history, legend, fiction, fabulation, invention”, the conversation opens up the concepts of the written reliquary, the text as container for historical events, slave narratives and ways of accessing truth as both material for the writer and nourishment for the self.

In opening a dialogue with the past, Mullen allows the listener into the roots of her family tree, up through the sublime formations of bark, harsh, violent knots and “wayward branches”, reclaiming a history that could have otherwise been lost to the annals of time. All whilst shedding a pertinent insight into the phrase “America’s first family”.

Stichting Perdu - Mona eltahawy 2

For this and the last episode of Time Lost we have invited writer, artist and cultural programmer Canan Marasligil as a guest editor of our podcast. Canan, with an extensive investment and interest in intersectional feminist politics, has invited poet and activist Mona Eltahawy as her guest for this episode, in collaboration with international literary festival Read My World. The entire conversation is split into two parts. This is part two.

For this and the next episode of Time Lost we have invited writer, artist and cultural programmer Canan Marasligil as a guest editor of our podcast. Canan, with an extensive investment and interest in intersectional feminist politics, has invited poet and activist Mona Eltahawy as her guest for this episode, in collaboration with international literary festival Read My World. The entire conversation is split into two parts. This is part one.

Stichting Perdu - Gershwin bonevacia

Voor deze aflevering van De Verloren Tijd maakte Gershwin Bonevacia het audiowerk ‘Complot’. Een sterk en kwetsbaar gedicht over keuzes, afkomst, institutioneel racisme en opstand. Gershwin Bonevacia is schrijver, spoken word artiest en sinds 2019 Stadsdichter van Amsterdam. Eva Bouman ging met Gershwin in gesprek over zijn persoonlijke keuzes, over bewustwording en over zijn interne worsteling. Want naar aankleding van dit audiowerk staat Gershwin stil bij de vraag wanneer hij zelf in opstand kwam en welke transitie hij daarin doormaakte.

Stichting Perdu - Helena hoogenkamp
Voor deze aflevering maakte theatermaker en schrijver Helena Hoogenkamp het geluidsgedicht Het zesde station, dat zich afspeelt in een vreemde droomwereld. Een dochter achtervolgt haar moeder door metrogangen. Ze begeleidt haar een eindje op weg naar het grote elders. En ook als dat meelopen niet verder gaat, is het misschien nog niet te laat om verhaal te halen.

Na afloop gaat Janna Reinsma met Helena in gesprek. Over het figureren in andermans droom, vals gezongen ariaʼs, inspiratie uit reality-tv en het wennen aan de plek die rouw kan innemen in je leven. En over het verlangen naar koken met Knorrpakjes.

Geluidsvormgeving: Vinny Tailor.

Stichting Perdu - Maarten van der graaff

In deze aflevering van De Verloren Tijd gaat Romy Day Winkel in gesprek met dichter en schrijver Maarten van der Graaff. Maarten heeft een werk gemaakt in de vorm van een “occulte wandeling” waarin de luisteraar wordt meegenomen op een tour door een Nederlands politiek landschap. Hier bevinden zich verschillende personages: Kester die laat op gang komt, Maj die in een sapwinkel werkt(e), Rutte als behoudend figuur en een oma met een hedendaagse uitvoering van een klassiek slaapliedje.

Er volgt een gesprek over Maartens verhouding tot de JOVD (de jongerenorganisatie van de VVD) en arbeidssabotage als verzetsstrategie. Sabotage is niet alleen een thema in dit gedicht, maar wordt door Maarten ook ingezet als methode om met audio aan de slag te gaan. Zo worden er incisies gemaakt in een wereld die toch al niet zo rooskleurig was.

Stichting Perdu - Annemarie estor

Voor deze eerste aflevering van het tweede seizoen van De Verloren Tijd maakte dichter Annemarie Estor een geluidswerk van een vervreemdende natuurervaring. Een metalige stem vertelt over een wandeling door een vallei die onderbroken wordt door het geluid van lachende meisjes. Zijn ze er echt, of kan de verteller zijn eigen waarneming niet meer vertrouwen? En de luisteraar die van de verteller?

In gesprek met Alma Apt vertelt Annemarie over het belang van onbegrijpelijke vertellers, en de vreemde nieuwe betekenissen die ontstaan door de vermenging van technologische geluiden in onze waarneming.

Stichting Perdu - Rachel levitsky
Perdu’s English-spoken podcast, Time Lost, focuses on unpublished and unpublishable work.

In this third episode of Time Lost, Romy Day Winkel revisits an interview with NYC-based poet Rachel Levitsky, live in Perdu, right before lockdown. Levitsky reads from an unpublished work called ‘Existing Condition’.

In the conversation that follows, Rachel and Romy contemplate the possibilities of queer gossip in writing. When facing an increasing pressure to show up autobiographically as a writer, how does one navigate accountability in a generative way?

Stichting Perdu - Ellen deckwitz
In de twaalfde aflevering van De Verloren Tijd is dichter en columnist Ellen Deckwitz te gast. Geïnspireerd door het geluid van rammelende doosjes maakte Ellen een gedicht over het dreigende einde van een liefde. Dat zoiets nogal wat met een mens kan doen blijkt uit een geharnast gedicht waarin puntige slagtanden doorkomen en haar mat wordt als asbest.

Na afloop gaat Janna Reinsma met Ellen in gesprek over verdrietpreventie en emotioneel risicomanagement. En over de toon, die de muziek maakt — ook als er geen muziek is.

Stichting Perdu - Sis matthe
In deze elfde aflevering van De Verloren Tijd gaat Romy Day  Winkel in gesprek met dichter, vertaler en muzikant Sis Matthé.  Geïnspireerd door het geluidsfragment van een tapdanser maakte Sis een  werk waarin zijn taal tussen de tel valt. Het gedicht begint met een  onschuldig beeld, maar later wordt de luisteraar uitgedaagd om in  geluidsmetaforen na te denken. Als Sis’ stem haast volledig is  ondergesneeuwd begint, naar eigen zeggen, het gedicht pas echt.

Dit  gesprek gaat over de manier waarop visuele metaforen makkelijker voor  het oprapen liggen dan geluiden; over strategieën om een stem ín de  muziek te krijgen. Het gaat over de urgentie en viscerale kwaliteiten  van geluid. Het geluid van een tapdanser wordt uitgebreid, alsof er een  lijf in het lichaam zit. Hierbij maakt Sis, naast zijn werk als dichter,  duidelijk gebruik van zijn achtergrond als vertaler en muzikant.

Stichting Perdu - Anselm berrigan
Perdu’s English podcast, Time Lost, focuses on unpublished and unpublishable work.

In this second episode, poet Anselm Berrigan presents his unpublished  three-part poem titled Elevation from the Crypt.  During the subsequent  conversation with Alma Apt, he discusses the  themes of interruption,  lack of clarity, and distraction that run  through this work in  particular.

As the poem speeds up, the  listener is left with shreds of  information, after-images and  half-formed thoughts. In between all  this, one-liners get stuck and stay  stuck in your head; poetic jokes  and jabs that loop around:

“an ability to antagonize

organisms I mean organize

antagonisms,”

In their conversation, Berrigan  speaks about how to find your way  into and back out of a poem’s structure, about writing that allows one  to find a collective voice, and  the problem of publishing longer poems.

Stichting Perdu - Ester naomi perquin
In deze tiende aflevering gaat Janna Reinsma in gesprek met dichter Ester Naomi Perquin. Voor De Verloren Tijd maakte Ester een gedicht vermomd als verhaal, over een ontmoeting tussen twee mensen die geen taal delen. Op de achtergrond ruist de zee en woelt de wereld vol onbestemde vijanden.

In het nagesprek vertelt Ester (vroeger gevangenbewaarder van beroep) over haar fascinatie voor misdadigers, de zee die zichzelf haat en de momenten waarop je opeens naar jezelf staat te kijken, als het ware vanaf de overkant van je eigen blikveld. Als je daarover een verhaal wil vertellen moet je soms wat extra realisme toevoegen, omdat anders niemand gelooft wat je hebt meegemaakt.

Stichting Perdu - Hannah van binsbergen
In deze editie van De Verloren Tijd gaat Romy Day Winkel in gesprek met dichter en schrijver Hannah van Binsbergen. In 2016 debuteerde zij met Kwaad Gesternte, een bundel waarmee zij als jongste dichter ooit de VSB-poëzieprijs won. Dit jaar publiceerde zij haar eerste roman Harpie bij Uitgeverij Pluim.

Het werk dat Hannah voor de podcast heeft gemaakt is getiteld ‘Suggestie’ en neemt de vorm aan van een meditatie of hypnose. Een heel ander soort werk dan wij hiervoor van haar hebben kunnen lezen! De luisteraar wordt meegenomen op een tijdreis: terug naar de gedaante van de eencelligen. In vier stappen leidt Hannah ons door de evolutie, vanaf het eerste leven in al zijn simpliciteit, via indringers die in eerste instantie een bedreiging lijken, maar eigenlijk slechts omarmd dienen te worden. Pas dan is er een mogelijkheid tot nieuwe energie en groei, pas dan kunnen wij uitkomen bij de complexe biologische systemen die wij nu zijn.

Er ontstaat een gesprek over de macht van de stem in meditatie, hoe het uiten van een suggestie lichamelijke sensaties kan oproepen. In het fragment dat Hannah ontving, hoorde zij een machine waarover de controle kwijt is geraakt. Maakt  een mens dat ooit mee in relatie tot zichzelf?  En wat zouden wij daaruit kunnen halen?

Stichting Perdu - Iduna paalman
Voor de achtste aflevering van De Verloren Tijd  maakte dichter Iduna Paalman een onheilspellend en bij vlagen  absurdistisch geluidswerk. Janna Reinsma gaat er met haar over in  gesprek.

In ‘De wapenbeperking geldt voor  iedereen’, zoals het nieuwe werk heet, hangt de dreiging zo tastbaar in  de lucht dat je er bijna plakjes van kunt snijden. Er zijn raketschilden  en ondergrondse gangenstelsels, er is een moord gepleegd en een  vluchtpoging ondernomen. De Amerikaanse president heeft gewelddadige  honden achter de hand. Maar ondertussen heeft niemand iets te verbergen.  Wapens worden beheerst en beperkt, een pistool blijft veilig in de lade  liggen. Tevredenheidspeilingen en een onverstoorbaar zingende zaag  houden de wacht. Kunnen we veilig tevoorschijn komen? Of kunnen we toch  maar beter geen vaste vorm aannemen?

Stichting Perdu - Samuel vriezen

Voor deze editie van De Verloren Tijd maakte Samuel Vriezen een tekstloos werk. Of, dat hangt ervan af. Is ‘uh’ eigenlijk een woord? Naar aanleiding van ons geluidsfragment maakte Samuel een werk over de ‘uh’ als de aankondiging van betekenis, de ‘uh’ als zichtbaar punt waarop even onbekend is welke richting een gedachte op zal gaan. De compositie die hij maakte voor de podcast, ‘Treeing’, speelt dit idee uit van mogelijkheden die zich vertakken, laat horen hoe zo een vertakking kan klinken.

Stichting Perdu - Het verloren kwartiertje
De komende tijd verschijnt eens in de twee weken op vrijdagavond ‘Het Verloren Kwartiertje’ — een fragment van rond de vijftien minuten, geplukt uit het archief van onze mooiste Avondenprogramma’s.

Deze  keer hoor je gedichten die Lieke Marsman en Menno Wigman voordroegen op een avond rond de zwartgallige grap: De Bittere Lach en de Literatuur (3 maart 2017). Zowel lichtvoetige  humor als mistroostiger grappen komen voorbij. Mooi toeval is dat het uitgekozen werk, van henzelf en anderen, laat zien hoe de ene dichter de andere kan inspireren. Maar stel je dat vooral niet al te  rooskleurig voor. Er is bovengemiddeld veel gemeenheid in dit  kwartiertje: poëzie is, vrij naar Wigman, zeker niet altijd ‘een vorm van naastenliefde’.

Lieke Marsman is schrijver, dichter en vertaler. In 2010 debuteerde ze met het alom geprezen Wat ik mijzelf graag voorhoud. In 2014 verscheen haar tweede bundel De eerste letter. In 2017 publiceerde ze de roman Het tegenovergestelde van een mens en Man met hoed (verzamelde gedichten en vertalingen).

Menno Wigman (1966-2018) was een veelbekroond en alom geprezen dichter, vertaler, essayist en bloemlezer. Van 2012 tot 2014 was hij stadsdichter van Amsterdam. Slordig met geluk (2016) was zijn laatste bij leven verschenen bundel. Postuum verschenen in 2019 Verzamelde gedichten.

Stichting Perdu - Radna fabias

In de zesde aflevering van De Verloren  Tijd gaat Romy Day Winkel in gesprek met Radna Fabias. Voor deze editie  maakte Radna een werk dat terugblikt op een ramp. Of beter gezegd: op de  onheilspellende periode daarna. Het geluidsfragment dat ze ter  inspiratie kreeg deed haar denken aan een eindeloos marcheren en zo  ontstond een werk waarin meningen in een eindeloze processie over elkaar  heenvallen.

In het gesprek dat volgde, spraken Romy en Radna  over pijn in tijden van crisis en hoe daarmee om te gaan. Radna vertelt  over hoe vrienden slechts woorden werden in de ramp; hoe de waarde van  een mensenleven werd berekend, maar ook over de troost van het uitzicht  op een bloesem.

Stichting Perdu - Sophie collins
In the upcoming period, every second Friday, Perdu will be broadcasting  excerpts of around fifteen minutes, taken from our archives of our most  thought-provoking, lingering evening programs. In this edition, you’ll  be hearing a reading by Sophie Collins from the first evening in the series Belonging in the Mess, which took place on the 18th of May 2018 and was titled A world we lose by waking up in sanity. The evening approached the topic of mental health from an open perspective, looking  at the way that patterns of affects that are usually labelled as  abnormal can provide us with fruitful perspectives on the world that  they emerged from. On this evening, Sophie Collins spoke about the affect of shame and its interwovenness with topics like self-help,  trauma and self-expression.

A trigger warning for this episode: Sophie Collins discusses sexual assault.

Stichting Perdu - Dominique de groen

De komende tijd verschijnt eens in de  twee weken op vrijdagavond ‘Het Verloren Kwartiertje’ — een fragment van rond de vijftien minuten, geplukt uit het archief  van onze mooiste Avondenprogramma’s. Deze keer hoor je het eerste Verloren Kwartiertje, met een voordracht  van Dominique De Groen uit het programma Unidentified Poetic Objects,  dat in februari 2018 plaatsvond. Op deze Avond onderzochten sprekers de  ontmoeting van poëzie met science fiction. In het te beluisteren  fragment bespreekt Dominique de wijze waarop sci-fi ons een houvast  geeft om de dystopie die in elke utopie schuilt, en vice versa, te  benaderen. Haar gedachten en voordracht van het gedicht ‘Bodies’  (verschenen in nY #35) sluiten haast naadloos aan op de omstandigheden waarin wij ons vandaag de dag bevinden.

Stichting Perdu - Eileen myles

Deze maand is er geen nieuwe Nederlandstalige aflevering, maar presenteren wij de eerste aflevering van Time Lost, de nieuwe internationale podcast van Perdu.

Stichting Perdu - Jaap blonk
In  de vijfde aflevering van De Verloren Tijd gaat Janna Reinsma in gesprek  met Jaap Blonk over het geluidswerk dat hij speciaal voor deze podcast  heeft gemaakt. Ter inspiratie kreeg hij daarvoor van Perdu een  vrij minimaal geluid cadeau. Klankdichter, performer en componist Jaap  stelde zich de uitdaging alle audio in het nieuwe werk (met uitzondering  van zijn eigen stem) te laten voortvloeien uit dat ene geluidje – dat  hij vond klinken als iemand die spottend lacht.

Het  resulteerde in de geestige en bij vlagen waanzinnige luisterervaring  ‘Grimlach in gramlicht’. Je leest het goed: dit is geen Algemeen  Beschaafd Nederlands wat hier klinkt. Welke taal wel, en hoelang Jaap  die al spreekt, hoor je bij het nagesprek, waarin Jaap ook vertelt over  de rol die humor speelt in zijn poëzie en zijn voorliefde voor lekker  harde medeklinkers.

Stichting Perdu - Abdelkader benali
In de nacht van maandag 30 december wordt om 01:00  de vierde aflevering van De Verloren Tijd uitgezonden bij Nooit Meer  Slapen. In deze aflevering is schrijver, theatermaker en tv-presentator  Abdelkader Benali te gast. In gesprek met Dean Bowen, bespreekt Benali  het werk dat hij schreef voor de podcast, een tekst waarin de woorden  telkens vastgeketend zijn aan de woorden die erop volgen en zo  doortuimelen tot het einde.

Aan de hand  van het fragment dat hij kreeg toegestuurd, een ritmische maar  onduidelijk getik, ontstond deze ritmische tekst, die zich op eenzelfde  manier voortbeweegt als een jazz-solo. Deze ritmiek van de tekst staat  in verhouding tot Benali’s ervaring van het horen van de hartslag van  zijn tweede kind. Zo ontstaat een gesprek over het ouderschap, de  verbondenheid maar ook de eenzaamheid van de meest intieme lichamelijke  ervaring.

Stichting Perdu - Selin kuscu
In deze derde aflevering van De Verloren Tijd gaat Alma Apt in gesprek met Maria  Barnas en Nathalie Bruys over het audiowerk dat zij voor de podcast  hebben gemaakt.

Maria Barnas is op dit moment bezig met een project over de geschiedenis van haar familie. Door de  migratiegeschiedenis en hun werk als mijnwerkers, is er vrijwel niets  aan geschreven informatie terug te vinden over hen. Aan de hand van het  fragment dat Maria en Nathalie toegestuurd kregen, ontstond een nieuwe  manier om dit onderwerp te benaderen, namelijk via de geluiden die haar  familie zou kunnen hebben gehoord.

Hier kwam een werk uit voort vol gezegdes die worden doorverteld van moeder op kind, maar geen oorsprong lijken te hebben. De beelden die wij elkaar vertellen maar waar wij geen toegang toe hebben – fragmenten uit het verleden, onze  imaginaire geschiedenis die niet op papier wordt gezet, maar wel in geluid wordt geplaatst. Het fragment van de aflevering werd voor Maria en Nathalie een motief van een blind paard dat ondergronds doorloopt.  Dit beeld transformeerde tot een piano, klinkend als het blinde paard,  en werd metafoor voor vaders die door mijnen lopen. Het bracht een andere  invalshoek voort, om een familiegeschiedenis vanuit te bevragen,  namelijk: hoe klonk het? Oftewel, hoe leefden zij? En wat moeten wij er tegenover stellen?

Stichting Perdu - Selin kuscu
In de tweede aflevering van De Verloren  Tijd is schrijver Selin Kuşçu te gast. Na haar afstuderen aan de Beeld  & Taal afdeling van de Gerrit Rietveld Academie, won ze in 2018 de  Nieuwe Types Prijs voor haar afstudeerwerk Parachutist caught in a tree.

Selin’s schrijven wordt vaak ondersteund door visueel,  ruimtelijk onderzoek. Maar voor deze podcast liet zij zich leiden door  het geluid van huis en thuis.

Geïnspireerd door het audiofragment wat zij toegewezen  kreeg (een clip uit de film Boy Meets Girl van Leos Carax uit 1984) is  een onderzoek ontstaan naar de klinkende herrinnering van het ouderlijk  huis.

Een zuchtende trap, gerommel in de schuur en het doffe  geluid van het platslaan van deeg. In dialoog met haar vader en moeder  beweegt Selin zich door de vertrekken van drie ouderlijk huizen.

Wat zijn de geluiden waarmee we worden grootgebracht? Welke nemen we met ons mee, en welke laten we achter? Martha Jager gaat met haar in gesprek.

Stichting Perdu - Sis matthe
In de nacht van 4 oktober verschijnt de eerste aflevering van De Verloren Tijd, een nieuwe maandelijkse podcast van Perdu, uitgezonden tijdens Nooit Meer Slapen. Elke maand dagen wij auteurs, dichters of spoken word artists uit om aan de hand van een door ons gekozen geluidsfragment een audiowerk te maken. In deze eerste aflevering is Roberta Petzoldt te gast, dichter en winnaar van de C.Buddinghprijs van 2019.

“In welke bus zijn mijn hersenen gestapt?”

Wij stappen in bij het geluid van een projector. Hier verhouden zich twee dingen tot elkaar: Het beeld tot datgene waarop het beland is. In de donkere ruimte ratelt het voorwerp en wij kijken in stilte ernaar.

Roberta Petzoldt vraagt zich af wat je doet als je niet anders kan dan je te verhouden tot iets. Het ene kind zegt tegen het andere: “Ik kan het wel, maar ik heb gewoon geen zin” en verhoudt zich zo tot diens angst. De volwassene zegt hetzelfde en stelt zo de verandering uit.

In deze eerste aflevering gaat Linda Veldman, directeur van Perdu, met Roberta Petzoldt in gesprek over stoorzenders, angsten en de ontmaskering van het volwassen-zijn.